Heb je een nieuw of ander toestel van de school in bruikleen gekregen? Dan dien je een aantal afspraken te volgen om het toestel correct in te stellen.
AANMELDEN
Je kan je enkel aanmelden met de accounts die je van de school gekregen hebt.
Op een laptop met Windows log je in met het account met domein @atheneumbrasschaat.be, @wonderwijsbrasschaat.be of @toverbos.be. Eens je aangemeld bent, blijft je account staan op de login-pagina en gebruik je de volgende keer Windows Hello om aan te melden (zie Windows Hello). Als dit niet het geval is, dan heb je een gedeelde device. Verwittig je ICT-coördinator.
Heb je een Chromebook gekregen? Dan gebruik je uw @athebra.org-account. (Google Workspace)
WINDOWS HELLO (ENKEL VOOR WINDOWS-TOESTELLEN)
Windows Hello is een persoonlijkere manier om u aan te melden met enkel uw gezicht, uw vingerafdruk of een pincode. U kunt Windows Hello gebruiken om u aan te melden op uw apparaat via het vergrendelingsscherm en u aan te melden bij uw account op het web. Windows Hello is gekoppeld aan uw apparaat. De instellingen van Windows Hello worden niet meegenomen naar een nieuw toestel. Bij elk nieuwe apparaat dien je Windows Hello opnieuw in te stellen.
• Pincode (verplicht in te stellen)
• Vingerafdruk (optioneel)
• Gezichtsherkenning (optioneel)
DOCUMENTEN OPSLAAN IN WINDOWS met OneDrive
Bij een defect kunnen alle opgeslagen gegevens verloren gaan. Bewaar bestanden daarom ook online: je raakt zelden iets kwijt en het opslagmedium gaat niet defect. De grootte van de opslagruimte die wij bij het MS365-pakket en Google Workspace bieden is ruim voldoende voor elk normaal gebruik. De school is nooit verantwoordelijk voor bestanden die je kwijtraakt. Voor het opslaan van documenten en andere data in de cloud kan je bij Windows gebruik maken van OneDrive.
Aanmelden op OneDrive
Rechts onderaan op de taakbalk zie je een icoontje van een wolk. Als het correct is zal bij eerste gebruik het wolkje grijs en doorstreept zijn. Klik erop en klik op “aanmelden”. Gebruik je MS365-account om aan te melden. De wizard wijst zichzelf uit. Schakel de back-up in. Geen wolkje in je taakbalk? Zoek dan de app.
Als de configuratie correct is, zal OneDrive steeds een back-up maken van je bestanden. Twijfel je? Vraag dan aan je ICT-coördinator om het even te controleren. De school kan nooit verantwoordelijk gesteld worden voor verlies van data. De school is ook niet verantwoordelijk voor persoonlijke software en bestanden. Bij herstelling of softwareproblemen die teveel tijd vragen wordt de laptop meestal gereset naar fabrieksinstellingen. ICT maakt GEEN back-up van de lokale bestanden.
Wees geduldig bij eerste aanmelding. De synchronisatie heeft even tijd nodig.
Meer informatie over OneDrive vind je HIER
WERKEN MET EEN BROWSER: PROFIELEN
Google Chrome, Microsoft Edge en Mozilla Firfox zijn de meest gebruikte browsers. Safari wordt ook vaak gebruikt maar enkel en alleen op Apple-toestellen.
Met een profiel kan je meerdere accounts toevoegen aan een browser. Heb je een Google-account privé en een Google Workspace-account zoals @athebra.org? Dan kan je met Google Chrome aan de slag en 2 profielen instellen. Microsoft Edge werkt op dezelfde manier maar dan met MS365-accounts. (naam@atheneumbrasschaat.be @toverbos.be of @wonderwijsbrasschaat.be)
Door profielen aan te maken en te gebruiken zorg je voor duidelijke grens tussen privé en werk. En nog veel belangrijker: minder problemen met de apps.
Heb je problemen met je accounts? Kijk dan eens even na of je niet met 2 accounts van dezelfde platform werkt binnen 1 profiel.
Meer informatie over profielen?
HELP!?
Vele collega’s gebruiken de HELPDESK maar er zijn evenveel collega’s die persoonlijk, per bericht of per sms een vraag hebben of ondersteuning willen.
De ICT’ers proberen zo flexibel mogelijk te zijn om de aanvragen, die de helpdesk niet passeren, steeds zo snel mogelijk proberen op te lossen. Deze manier van werken is echter niet houdbaar en ook niet correct tegenover de collega’s die de helpdesk wel gebruiken.
ICT vraagt met aandrang om ALLE ICT gerelateerde vragen via HELPDESK in te geven.
Heel dringende gevallen kan per bericht, sms of Whatsapp kan ICT nog accepteren maar moeten OOK via helpdesk aangevraagd worden.
Hopelijk mogen de ICT’ers ook op jouw begrip rekenen als jouw aanvraag een andere prioriteit toegewezen krijgt. Herstellingen en nazichten gebeuren enkel via de school. Bij herstelling of softwareproblemen die teveel tijd vragen wordt de laptop meestal gereset naar fabrieksinstellingen. De school kan nooit verantwoordelijk gesteld worden voor verlies van data. De school is ook niet verantwoordelijk voor persoonlijke software en bestanden.
LAPTOP GESTOLEN OF VERLOREN
Je brengt de directie onmiddellijk op de hoogte bij diefstal of verlies. Daarnaast moet er altijd aangifte van diefstal of verlies worden gedaan bij de politie. Laat steeds een PV (proces verbaal) opmaken en bezorg een kopie aan de school.
OPDRACHT VOORBIJ?
Verlaat je de instelling? Dan bezorg je het toestel en aanhorigheden terug aan de school via de directie op je laatste werkdag. Vergeet niet om de gebruiksovereenkomst ICT-materiaal (Bij teruggave) te laten invullen.